Przejdź do głównej zawartości

POMYSŁ NA STARE PODRĘCZNIKI


Przygotowując się do nowego roku szkolnego zabrałam się za porządkowanie wszelkich pomocy dydaktycznych. Przez kolejne lata pracy w gimnazjum i liceum trochę się już tego nazbierało. Szczególną uwagę zwróciłam na stare i nieaktualne już podręczniki do gimnazjum. Początkowo odłożyłam je na makulaturę z myślą, że niestety już do niczego nie będą potrzebne. Nagle jednak do głowy przyszła mi pewna myśl... Przecież nie muszę wyrzucać ich tak od razu, mogę wykorzystać ich zasoby, by urozmaicić moje lekcje. I tak zrodziły się kolejne pomysły.
Po przejrzeniu podręczników, zabrałam się za wycinanie krótkich biogramów pisarzy, reprodukcji obrazów oraz ciekawych zdjęć. Pomysły, które przyszły mi do głowy, wykorzystam zarówno w pracy z gimnazjalistami, jak i z licealistami. Będą one pewnego rodzaju powtórką przed egzaminem maturalnym i gimnazjalnym. Jednocześnie mogą stanowić rozgrzewkę lekcji.

Zacznę od pomysłów na wykorzystanie obrazów, ilustracji i zdjęć.


POMYSŁ 1

Uczniowie losują obraz lub zdjęcie. Krótko omawiają, co przedstawia wylosowana ilustracja. Zastanawiają się do omówienia jakich tematów, motywów mogą wykorzystać dzieło oraz przywołują konteksty z literatury i sztuki.

            POMYSŁ 2

Może stanowić uzupełnienie pierwszego lub zostać zrealizowany samodzielnie. Po wylosowaniu obrazu uczniowie wyszukują informacje na temat twórcy, określają epokę, w której powstało dzieło oraz rodzaj malarstwa. Wskazują najistotniejsze założenia epoki na obrazie oraz podają cechy rozpoznanego malarstwa.

            DODATKOWY POMYSŁ DLA GIMNAZJUM LUB SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Uczniowie losują obraz. Korzystając z różnych źródeł, szukają informacji o twórcy działa. Następnie pod kierunkiem nauczyciela przypominają zasady tworzenia opisu obrazu. Pracując samodzielnie lub w parach, dokonują opisu wylosowanego obrazu. W ten nieco odmienny sposób można powtórzyć jedną z form obowiązujących na egzaminie. Na koniec nauczyciel sprawdza rezultaty pracy uczniów w dowolnej formie (np. głośne odczytanie przykładowych wypowiedzi).

Pomysły na wykorzystanie biogramów pisarzy.


            POMYSŁ 1

Uczniowie losują noty biograficzne. Zapoznają się z tekstem, a następnie układają do niego pytania otwarte związane z życiem i twórczością wylosowanego pisarza. Można określić liczbę pytań lub poprosić uczniów, by ułożyli ich jak najwięcej.W drugim przypadku nie prosimy jednak, by były to wyłącznie pytania otwarte. Łączymy ćwiczenie z metodą aktywizującą, „techniką zadawania pytań”, a jednocześnie uczymy tzw. „myślenia pytajnego”, czyli twórczego widzenia świata. Po zakończeniu pracy przez uczniów analizujemy wspólnie zadane przez nich pytania, zwracając uwagę na te, których jest najwięcej oraz na te, które pojawiły się sporadycznie lub nie pojawiły się wcale. Uczymy w ten sposób umiejętnego zadawania pytań oraz rozwijamy zdolność dostrzegania i definiowania problemów. Rodzaje pytań, na które warto zwrócić uwagę:
  1. pytania faktologiczne – co? kto? gdzie?
  2. pytania proceduralne – jak? w jaki sposób?
  3. pytania organizujące informacje
-         pytania o cel – obiektywne (dlaczego?), przypuszczające (dlaczego nie?)
-         pytania hipotetyczne – co się zdarzy dalej?
-         pytania spekulatywne – co by było gdyby?, co się zdarzy jeśli?

           POMYSŁ 2

Celem ćwiczenia jest kształcenie umiejętności pisania streszczenia logicznego. Mogą do tego posłużyć nieco dłuższe noty biograficzne. Uczniowie losują biogramy pisarzy. Po zapoznaniu się z nimi piszą streszczenie logiczne tekstu (40-60 słów). W ten sposób utrwalają umiejętność niezbędną podczas egzaminu maturalnego.W gimnazjum lub szkole podstawowej ćwiczenie to może zostać nieco zmienione. Uczniowie wybierają z wylosowanych tekstów najważniejsze informacje o pisarzach, a następnie tworzą streszczenie. Można określić na początek ilość słów, np. 60 oraz poprosić uczniów, by swoje streszczenie w kolejnym etapie skrócili jeszcze do 40 słów, jednak w taki sposób, by zachowali sens noty biograficznej.

Większość z Was na pewno też posiada w swoich zasobach nieaktualne podręczniki. Zamiast oddawać je na makulaturę lub zostawiać na półkach z myślą "kiedyś się przydadzą, na pewno je wykorzystam", przejrzyjcie je i zacznijcie działać. Może przyjdą Wam do głowy jeszcze ciekawsze pomysły, a może zainspirujecie się moimi. Podzielcie się tym w komentarzach :)
                                                                                                                    Agata Karolczyk-Kozyra

Tu znajdziecie więcej o "Myśleniu pytajnym":
1. http://www.upcycling.edu.pl/2014/12/trening-kreatywnosci-to/
2. https://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU6574
3. http://kreatywnosc.zobaczyc.org/tag/myslenie-pytajne/

Komentarze

  1. Ciekawe pomysly. Ja zrobilam z ilustracji karty dixit i zamierzam je wykorzystywac zarowno na polskim, jak i na l.wychowawczej.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie! To poniżej w innym poście też kilka pomysłów na wykorzystanie kart Dixit. Stosuję je regularnie na moich lekcjach. Uważam, że bardzo pobudzają kreatywność uczniów 😊😊😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Na konferencji metodycznej prowadząca zachęcała nas do robienia dramy z obrazu. Wymyślaliśmy, co mogła myśleć postać z obrazu, z kim się przyjaźnić, kogo nie lubi, co je na śniadanie itp. itd. Bardzo dobrze się bawiliśmy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto