Przejdź do głównej zawartości

NAKRĘTKI, PUDEŁKA, SŁOIKI I INNE KARTONIKI NA LEKCJACH POLSKIEGO

Od pewnego czasu wszystko co ekologiczne lub samodzielnie wykonane cieszy się ogromną popularnością. Zasadę DIY (do it yourself – srób to sam) postanowiłam wykorzystać, przygotowując moje lekcje języka polskiego. Ktoś zapyta „po co?”  Otóż po to, by znów zaskoczyć moich uczniów, by nie było tak jak zwykle, by nie było nudno, by kolejny raz mogli powiedzieć „Znowu Pani coś ciekawego wymyśliła!” i zapytać „Pani zrobiła to dla nas? I chciało się Pani?” W taki bowiem sposób licealiści doceniają moje zaangażowanie.

SŁOIKI
Gdy w moje ręce wpada ładny słoik, zastanawiam się jak mogę go wykorzystać. Jednym z pomysłów jest polonistyczne „5 sekund”. Tradycyjne „5 sekund” to gra, w której się szybko myśli i szybko się mówi. Polega ona na tym, że gracz losuje pytanie, na które odpowiada w ciągu 5 sekund odmierzanych przez czasomierz. Należy udzielić trzech poprawnych odpowiedzi. Trudność polega na tym, że jednocześnie trzeba wymyślić odpowiedzi, kontrolować czas i starać się nie skupiać na rozpraszających kulkach, przesuwających się po spirali czasomierza. Podobne zasady obowiązują w mojej grze. Różnica polega tylko na tym, że uczniowie udzielają od trzech do pięciu odpowiedzi w zależności od pytania oraz mają na to 10 sekund. Pytania dotyczą gramatyki języka polskiego, literatury oraz kultury i sztuki. Dla wszystkich jest jedno polecenie: „WYMIEŃ...”

Oto przykładowe zadania:
·        rodzaje zdań
·        środki stylistyczne
·        tytuły utworów Adama Mickiewicza
·        nazwy epok literackich
·        funkcje tekstów językowych
·        tytuły dramatów
·        liryczne gatunki literackie
·        bohaterki literackie
·        literackie pary kochanków
·        przyimki
·        rodzaje słowników
·        cechy etosu rycerskiego, etc., etc.
Gra wzbudza zawsze wiele emocji wśród uczniów, pobudza ich, angażuje do intensywnego myślenia, a przede wszystkim utrwala różne treści z zakresu języka polskiego. Poświęcam jej kilka pierwszych minut lekcji lub zabieram na niespodziewane zastępstwa. Gdy mam więcej czasu, pomagam uczniom wyjaśnić zapomniane zagadnienia, przypominam ich znaczenie lub poszerzam ich wypowiedzi o inne przykłady.

 



W innym słoiku gromadzę motywy literackie, które również wykorzystuję jako rozgrzewkę. Uczniowie losują ze słoika jeden z toposów, a następnie podają teksty kultury, w których dostrzegali jego realizację. Należy podać minimum trzy dzieła literackie oraz jeden przykład innego tekstu kultury. W tym czasie pozostali uczniowie notują, tworząc własną bazę danych. Chętnie włączają się też do zabawy, dopytując, czy dany tekst można także omówić w tym kontekście. W ten sposób moi licealiści regularnie utrwalają wiedzę, ponieważ „grę” wprowadzam już od pierwszej klasy.


Moim zdaniem obie „słoikowe” formy powtarzania można wprowadzić również w ostatnich klasach szkoły podstawowej, przygotowując uczniów do egzaminu po klasie ósmej.

NAKRĘTKI
Podczas tegorocznych wakacji do głowy przyszedł mi kolejny pomysł. Tym razem jak wykorzystać plastikowe nakrętki od butelek. To kolejny sposób na powtórkę dla moich uczniów – licealistów i gimnazjalistów. Do każdej nakrętki taśmą dwustronną przyklejam karteczkę z imieniem i nazwiskiem bohatera literackiego. Nakrętki "odwrócone do góry nogami" z zakrytym nazwiskiem postaci umieszczam w pudełku po ciastkach, a następnie proszę uczniów o wylosowanie jednej z nich. Zadanie polega na tym, że w imieniu bohatera należy dokończyć zdania, biorąc pod uwagę jego charakter i sytuację osobistą, jednocześnie wykazując się znajomością lektury. Zdania w formie kwestionariusza osobowego znajdują się w pudełku na kartce. Uczniowie mogą charakteryzować postać wspólnie (jako klasa) lub indywidualnie (choć to z pewnością bardziej stresujące). Dzięki takiej formie powtarzania wiedza na temat bohaterów literackich oraz omawianych lektur z pewnością zostanie utrwalona w przystępny sposób.
Zadanie można przygotować także nieco inaczej. Omawiając lekturę obszernych rozmiarów, w której znajduje się plejada bohaterów, można nakrętki poświęcić wyłącznie im. Wówczas możemy sprawdzić znajomość lektury w sposób odmienny niż za pomocą tradycyjnej kartkówki.


Przykładowe pytania do kwestionariusza osobowego.

Wiek .............................................................................................................................................
Pochodzenie .................................................................................................................................
Miejsce zamieszkania ..................................................................................................................
Moi przyjaciele to ........................................................................................................................
Moim najlepszym przyjacielem jest ............................................................................................
Moi wrogowie to ..........................................................................................................................
Mój największy sukces ................................................................................................................
Najbardziej chciałbym .................................................................................................................
Gdybym mógł cofnąć czas ...........................................................................................................
Najbardziej żałuję ........................................................................................................................
Boję się .........................................................................................................................................
Jestem dumny z ...........................................................................................................................
Miłość to dla mnie .......................................................................................................................
Podziwiam ...................................................................................................................................
Marzę ...........................................................................................................................................
Zamierzam ...................................................................................................................................
W przyszłości ...............................................................................................................................
Cieszę się ......................................................................................................................................
Moja pasja ...................................................................................................................................
Moja największa zaleta ...............................................................................................................
Moja wada ...................................................................................................................................
Nie potrafiłbym obejść się bez .....................................................................................................
W innych doceniam .....................................................................................................................
Lubię.............................................................................................................................................
Jeśli chodzi o pieniądze, to ..........................................................................................................
Czuję satysfakcję, gdy ...................................................................................................................

Mam nadzieję, że i te pomysły przypadną Wam do gustu oraz zainspirują do działania.

                                                                                                            Agata Karolczyk-Kozyra






Komentarze

  1. Rewelacja.
    Przejrzałam wszystkie posty, które Pani umieściła. Wpisuję ten blog na listę moich ulubieńców. :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto