Przejdź do głównej zawartości

AUTORSKIE KARTY METAFOR "Deduco"

Ostatni wpis w tym roku. Z powodu moich różnych aktywności nie było ich w tym roku zbyt wiele. Mam nadzieję jednak, że to, co przygotowałam na koniec, spodoba się Wam.

Od jakiegoś czasu interesują mnie możliwości sztucznej inteligencji. Szukam rozwiązań dla edukacji, sposobów na jej wykorzystywanie i wspieranie nauczycieli w ich pracy. Jednym z pomysłów było wygenerowanie za pomocą AI kart metafor, które nazwałam Deduco. Stworzyłam je za pośrednictwem ChataGPT oraz Canvy. Są one dla mnie doskonałą alternatywą dla kart Dixit, z których korzystam od lat. Deduco to zestaw 60 kart, które z założenia uczą kreatywnego myślenia i dedukowania - umiejętności, na które w mojej ocenie, należy kłaść nacisk we współczesnej edukacji. 

Wygenerowane karty wydrukowałam, zalaminowałam i wycięłam. Przyznam, że jestem z nich dumna. Do tego przygotowałam kilka pomysłów na ich wykorzystanie. 

Pomysł 1

"W poszukiwaniu motywu" - analiza motywów literackich

Uczniowie losują lub wybierają karty metaforyczne. Określają motyw, który rozpoznają i uzasadniają w kilku zdaniach swój wybór. Następnie próbują wyszukać motyw wybrany przez siebie w omawianym na lekcji utworze literackim, przywołując konkretne wydarzenia z lektury. Na koniec dobierają kontekst literacki, w którym odnajdują ten sam motyw oraz omawiają na czym polegają podobieństwa lub różnice w ujęciu tematu

Efekt: Uczniowie rozwijają umiejętność interpretowania tekstów i obrazów w kontekście motywów uniwersalnych oraz przygotowują się do ustnego egzaminu maturalnego.


Pomysł 2

Tworzenie "portretu" bohatera literackiego
Uczniowie pracują w grupach. Każdy zespół losuje bohatera literackiego z omawianej lektury, a następnie wybiera pięć kart metaforycznych, za pomocą których tworzy „portret” postaci. Wybierając karty, uczniowie powinni uwzględnić cechy bohatera, jego emocje, sytuacje życiowe, w których się znalazł, lub relacje z innymi. W podsumowaniu wyjaśniają swoje wybory i popierają je cytatami z tekstu.

Efekt: Uczniowie rozwijają umiejętność wnikliwej analizy postaci. Lepiej poznają treść lektury, uczą się prezentować bohatera literackiego w kontekście obrazu.

Pomysł 3

"Kreatywne wprowadzenie do epoki"
Tym razem to nauczyciel wybiera karty metaforyczne pasujące do danej epoki. Zadaniem uczniów, pracujących w zespołach, jest ułożenie z kart opisu epoki, uwzględniającego cechy danego okresu. Tworzą też zestaw 10 pytań dla pozostałych grup. Forma podpowiedzi będą karty. Każdy zespół otrzymuje tę samą ilość kart metaforycznych, ale inny ich zestaw. 

Efekt: Uczniowie w twórczy sposób utrwalają wiedzę o epoce, zapamiętują jej podstawowe założenia i cechy.

Pomysł 4

"Pisanie w duchu obrazu" - ćwiczenia kreatywnego pisania

Uczniowie losują po jednej karcie metaforycznej. Ich zadaniem jest napisanie listu do dowolnego bohatera omawianej lektury, nawiązującego tematycznie do obrazu na karcie. Warunkiem uznania wypowiedzi jest zastosowanie właściwego stylu, np. z perspektywy bohatera romantycznego, w duchu pozytywizmu.

Efekt: Uczniowie rozwijają wizualną wyobraźnię i łączą ją z literacką ekspresją. Ćwiczą także warsztat pisania inspirowanego obrazami i metaforami.


Podane pomysły można dostosować do poziomu klasy i tematyki zajęć. U mnie na początek pojawią się przy romantyzmie i III cz. "Dziadów". Możecie wykorzystać je do pracy z kartami Dixit lub własnymi. A może zainteresuje Was mój autorski zestaw?

                                                                                        Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                         Kreatywny polonista

Komentarze

  1. Dobry wieczór, genialne karty. Ja byłabym zainteresowana Pani kartami. Bardzo, sama nigdy nie mam czasu na stworzenie takich pomocy.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę...

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się ...

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przy...