Ostatni wpis w tym roku. Z powodu moich różnych aktywności nie było ich w tym roku zbyt wiele. Mam nadzieję jednak, że to, co przygotowałam na koniec, spodoba się Wam.
Od jakiegoś czasu interesują mnie możliwości sztucznej inteligencji. Szukam rozwiązań dla edukacji, sposobów na jej wykorzystywanie i wspieranie nauczycieli w ich pracy. Jednym z pomysłów było wygenerowanie za pomocą AI kart metafor, które nazwałam Deduco. Stworzyłam je za pośrednictwem ChataGPT oraz Canvy. Są one dla mnie doskonałą alternatywą dla kart Dixit, z których korzystam od lat. Deduco to zestaw 60 kart, które z założenia uczą kreatywnego myślenia i dedukowania - umiejętności, na które w mojej ocenie, należy kłaść nacisk we współczesnej edukacji.
Wygenerowane karty wydrukowałam, zalaminowałam i wycięłam. Przyznam, że jestem z nich dumna. Do tego przygotowałam kilka pomysłów na ich wykorzystanie.
Pomysł 1
"W poszukiwaniu motywu" - analiza motywów literackich
Uczniowie losują lub wybierają karty metaforyczne. Określają motyw, który rozpoznają i uzasadniają w kilku zdaniach swój wybór. Następnie próbują wyszukać motyw wybrany przez siebie w omawianym na lekcji utworze literackim, przywołując konkretne wydarzenia z lektury. Na koniec dobierają kontekst literacki, w którym odnajdują ten sam motyw oraz omawiają na czym polegają podobieństwa lub różnice w ujęciu tematu
Efekt: Uczniowie rozwijają umiejętność interpretowania tekstów i obrazów w kontekście motywów uniwersalnych oraz przygotowują się do ustnego egzaminu maturalnego.
Pomysł 2
Tworzenie "portretu" bohatera literackiego
Uczniowie pracują w grupach. Każdy zespół losuje bohatera literackiego z omawianej lektury, a następnie wybiera pięć kart metaforycznych, za pomocą których tworzy „portret” postaci. Wybierając karty, uczniowie powinni uwzględnić cechy bohatera, jego emocje, sytuacje życiowe, w których się znalazł, lub relacje z innymi. W podsumowaniu wyjaśniają swoje wybory i popierają je cytatami z tekstu.
Efekt: Uczniowie rozwijają umiejętność wnikliwej analizy postaci. Lepiej poznają treść lektury, uczą się prezentować bohatera literackiego w kontekście obrazu.
Pomysł 3
"Kreatywne wprowadzenie do epoki"
Tym razem to nauczyciel wybiera karty metaforyczne pasujące do danej epoki. Zadaniem uczniów, pracujących w zespołach, jest ułożenie z kart opisu epoki, uwzględniającego cechy danego okresu. Tworzą też zestaw 10 pytań dla pozostałych grup. Forma podpowiedzi będą karty. Każdy zespół otrzymuje tę samą ilość kart metaforycznych, ale inny ich zestaw.
Efekt: Uczniowie w twórczy sposób utrwalają wiedzę o epoce, zapamiętują jej podstawowe założenia i cechy.
Pomysł 4
"Pisanie w duchu obrazu" - ćwiczenia kreatywnego pisania
Uczniowie losują po jednej karcie metaforycznej. Ich zadaniem jest napisanie listu do dowolnego bohatera omawianej lektury, nawiązującego tematycznie do obrazu na karcie. Warunkiem uznania wypowiedzi jest zastosowanie właściwego stylu, np. z perspektywy bohatera romantycznego, w duchu pozytywizmu.
Efekt: Uczniowie rozwijają wizualną wyobraźnię i łączą ją z literacką ekspresją. Ćwiczą także warsztat pisania inspirowanego obrazami i metaforami.
Podane pomysły można dostosować do poziomu klasy i tematyki zajęć. U mnie na początek pojawią się przy romantyzmie i III cz. "Dziadów". Możecie wykorzystać je do pracy z kartami Dixit lub własnymi. A może zainteresuje Was mój autorski zestaw?
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Dobry wieczór, genialne karty. Ja byłabym zainteresowana Pani kartami. Bardzo, sama nigdy nie mam czasu na stworzenie takich pomocy.
OdpowiedzUsuń