Przejdź do głównej zawartości

Czym jest SELF-REG? O przewodniku dla nauczycieli i psychologów słów kilka

Każdy nauczyciel musi nauczyć się odczytywać objawy zachowań wynikających z nadmiernego stresu oraz nabyć umiejętności potrzebne, by pomóc swoim uczniom zachować spokój, koncentrację i uważność.

Tego właśnie uczy książka Stuarta Shankera i Susan Hopkins SELF-REG w edukacji. Przewodnik dla nauczycieli i psychologów.
Pozwala ona przeformułować zachowanie ucznia, dzięki czemu łatwiej odróżnić złe zachowanie od zachowań wynikających z nadmiernego stresu, zachowania opozycyjno-buntownicze od reakcji walki lub ucieczki, niesłuchanie od nieprzetwarzania, czy stres pozytywny od negatywnego.
Książka prezentuje pomysły, strategie i narzędzia, które pozwalają zrozumieć zachowania młodego człowieka. To nie tylko teoretyczny przewodnik po koncepcji samoregulacji, ale również praktyczny poradnik dla nauczycieli, wychowawców i wszystkich zainteresowanych wspieraniem dzieci i młodzieży w radzeniu sobie z wyzwaniami emocjonalnymi i poznawczymi.

Idea samoregulacji w centrum uwagi

Główną ideą, wokół której skupiają się autorzy, jest model Self-Reg, wyjaśniający, jak rozumieć i wspierać samoregulację w kontekście edukacyjnym. Opierają się oni także na najnowszych badaniach z zakresu neuronauki, psychologii i pedagogiki, tłumacząc, że wiele problemów behawioralnych w szkołach nie wynika z "złego zachowania", lecz z przeciążenia układu nerwowego dziecka. Shanker i Hopkins proponują, by zrozumieć i zarządzać tym przeciążeniem zamiast stosować tradycyjne podejście oparte na karach i nagrodach.

Struktura książki

Książka jest podzielona na przystępne rozdziały, które prowadzą czytelnika przez pięć głównych obszarów samoregulacji: biologiczny, emocjonalny, poznawczy, społeczny i prospołeczny. Każdy rozdział zawiera:

  • Wnikliwą teorię – wyjaśniającą, jak konkretne czynniki, takie jak stresory sensoryczne czy emocjonalne, wpływają na zdolność dziecka do nauki i współpracy.
  • Przykłady z praktyki edukacyjnej – historie nauczycieli i uczniów, ilustrujące, jak wdrożenie strategii Self-Reg zmienia dynamikę klasy.
  • Praktyczne narzędzia – wskazówki, jak identyfikować stresory i jak im przeciwdziałać, aby stworzyć środowisko sprzyjające nauce i dobrostanowi psychicznemu.
Autorzy proponują konkretne rozwiązania dotyczące projektowania przestrzeni szkolnych, tworzenia harmonogramów zajęć, czy materiałów edukacyjnych, jednocześnie ucząc, jak zarządzać stresem.

Atuty książki
  1. Przystępność i empatia - Shanker i Hopkins piszą w sposób prosty i pełen zrozumienia, co sprawia, że książka jest dostępna nawet dla osób, które nie są ekspertami w psychologii. Nauczyciele mogą odnaleźć wsparcie i praktyczne wskazówki do natychmiastowego wykorzystania.

  2. Podkreślenie roli nauczyciela - autorzy podkreślają, że samoregulacja zaczyna się od dorosłych. Uczą, jak nauczyciele mogą pracować nad własną odpornością na stres, by lepiej wspierać swoich uczniów.

  3. Uniwersalność - chociaż książka jest skierowana głównie do nauczycieli i psychologów, jej przesłanie jest wartościowe również dla rodziców, pedagogów 

  4. QR kody - co jakiś czas na stronach książki znajdują się kody z dostępem do informacji na jej temat na stronie wydawnictwa mamania oraz do plików do pobrania.



Momentami książka może wydawać się zbyt teoretyczna, zwłaszcza dla tych, którzy oczekują gotowych rozwiązań i schematów. Autorzy celowo zachęcają do refleksji i indywidualnego dostosowywania narzędzi, co wymaga pewnego wysiłku poznawczego i otwartości na zmiany.

Z pewnością jednak Self-Reg w edukacji to książka, która inspiruje do nowego spojrzenia na proces nauczania i wychowywania. Pokazuje, że zrozumienie emocji i potrzeb dzieci jest kluczem do budowania ich trwałej motywacji i zdolności do nauki. To lektura obowiązkowa dla każdego, kto chce przyczynić się do tworzenia przyjaznej, zrozumiałej i efektywnej edukacji.

                                                 

                                                                                         Polecam
                                                                            Agata Karolczyk-Kozyra
                                                                               Kreatywny polonista

Materiał promocyjny

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto