Przejdź do głównej zawartości

EKIPA RZECZOWNIKA, czyli nieprzypadkowa gra o przypadkach

W swojej pracy lubię korzystać z atrakcyjnych materiałów dydaktycznych. Wychodzę bowiem z założenia, że dzięki nim o wiele łatwiej zapamiętać trudne treści. Ostatnio w moje ręce trafiła gra zatytułowana "EKIPA RZECZOWNIKA Nieprzypadkowa gra o przypadkach" wydana przez wydawnictwo Nasza Księgarnia. Zaintrygował mnie jej podtytuł i hasło ZAGRAJ, ZROZUM, ZAPAMIĘTAJ, jakże inne od znanego mi z czasu studiów Zakuj, Zdaj, Zapomnij!

Autorką gry jest Pani Justyna Kesler, a ilustratorką Pani Agnieszka Dymek. Gra przeznaczona jest od 2 do 4 graczy w wieku od 10 lat. Idealnie sprawdzi się w przestrzeni szkolnej, ponieważ jej treści są zgodne z podstawą programową z języka polskiego na poziomie klas 4-8, a czas niezbędny do gry to od 5 do 30 minut.

Autorka ułatwia zapamiętanie przypadków operując skojarzeniami - 7 przypadków rzeczownika to jak 7 kolorów tęczy. A sprytne sposoby na naukę zawiłości gramatyki przekazują bohaterowie gry: Spryciula i Pies Gramatyńczyk.

Gra składa się aż z 200 elementów, które można wykorzystać na 2 poziomach trudności. Przejrzysta i zarazem atrakcyjna instrukcja gry pozwala na zapoznanie się z jej zasadami. Dla mnie szczególnie cenne jest to, że gra nie tylko uczy, czym są przypadki, ale przede wszystkim pokazuje JAK SIĘ UCZYĆ. Tym samym doskonale wpisuje się w rozwój kompetencji kluczowych, do których zaliczane jest uczenia się przez całe życie. Już dzięki samej instrukcji uczniowie poznają sposób tworzenia notatki Cornella, będącej jednym ze sposobów utrwalania wiedzy. Nabytą w ten sposób umiejętność mogą wykorzystać do nauki innych przedmiotów.

"Ekipa rzeczownika" przyciąga także bardzo estetycznym wykonaniem. Można przyjąć, że wykorzystanie intensywnych kolorów jest tu zgodne z zasadami neurodydaktyki, która propaguje nauczanie przyjazne uczniowi. Bazuje ono bowiem na ciekawości poznawczej młodych ludzi i wykorzystuje mocne strony mózgu. Zastosowanie kolorów w grze z całą pewnością pobudza w mózgu hipokamy odpowiedzialne za przenoszenie pamięci z krótkotrwałej do długotrwałej, czym przyczynia się do zapamiętania treści i zwiększenia efektywności nauki.

Rekomenduję tę grę nie tylko osobom uczącym języka polskiego, ale także rodzicom. To doskonały pomysł na wspólne spędzenie czasu, przy jednoczesnym wspomaganiu procesów edukacyjnych. To gra, która świetnie sprawdzi się zarówno na lekcji języka ojczystego, w czasie wolnym w szkolnej świetlicy czy bibliotece, jak i podczas rodzinnego wieczoru. To także ciekawy pomysł na wsparcie edukacji polonistycznej uczniów z doświadczeniem uchodźstwa podczas lekcji języka polskiego jako obcego.

Na koniec warto wspomnieć, że "Ekipa rzeczownika" to już druga gra z tej serii. Pierwsza dotyczy zagadnień matematycznych - nauki liczenia.



                                                                                                     Kreatywny polonista

                                                                                                 Agata Karolczyk-Kozyra


Materiał promocyjny

Wydawnictwo Nasza Księgarnia

Nasza Księgarnia

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s