W swojej pracy lubię korzystać z atrakcyjnych materiałów dydaktycznych. Wychodzę bowiem z założenia, że dzięki nim o wiele łatwiej zapamiętać trudne treści. Ostatnio w moje ręce trafiła gra zatytułowana "EKIPA RZECZOWNIKA Nieprzypadkowa gra o przypadkach" wydana przez wydawnictwo Nasza Księgarnia. Zaintrygował mnie jej podtytuł i hasło ZAGRAJ, ZROZUM, ZAPAMIĘTAJ, jakże inne od znanego mi z czasu studiów Zakuj, Zdaj, Zapomnij!
Autorką gry jest Pani Justyna Kesler, a ilustratorką Pani Agnieszka Dymek. Gra przeznaczona jest od 2 do 4 graczy w wieku od 10 lat. Idealnie sprawdzi się w przestrzeni szkolnej, ponieważ jej treści są zgodne z podstawą programową z języka polskiego na poziomie klas 4-8, a czas niezbędny do gry to od 5 do 30 minut.
Autorka ułatwia zapamiętanie przypadków operując skojarzeniami - 7 przypadków rzeczownika to jak 7 kolorów tęczy. A sprytne sposoby na naukę zawiłości gramatyki przekazują bohaterowie gry: Spryciula i Pies Gramatyńczyk.
Gra składa się aż z 200 elementów, które można wykorzystać na 2 poziomach trudności. Przejrzysta i zarazem atrakcyjna instrukcja gry pozwala na zapoznanie się z jej zasadami. Dla mnie szczególnie cenne jest to, że gra nie tylko uczy, czym są przypadki, ale przede wszystkim pokazuje JAK SIĘ UCZYĆ. Tym samym doskonale wpisuje się w rozwój kompetencji kluczowych, do których zaliczane jest uczenia się przez całe życie. Już dzięki samej instrukcji uczniowie poznają sposób tworzenia notatki Cornella, będącej jednym ze sposobów utrwalania wiedzy. Nabytą w ten sposób umiejętność mogą wykorzystać do nauki innych przedmiotów.
"Ekipa rzeczownika" przyciąga także bardzo estetycznym wykonaniem. Można przyjąć, że wykorzystanie intensywnych kolorów jest tu zgodne z zasadami neurodydaktyki, która propaguje nauczanie przyjazne uczniowi. Bazuje ono bowiem na ciekawości poznawczej młodych ludzi i wykorzystuje mocne strony mózgu. Zastosowanie kolorów w grze z całą pewnością pobudza w mózgu hipokamy odpowiedzialne za przenoszenie pamięci z krótkotrwałej do długotrwałej, czym przyczynia się do zapamiętania treści i zwiększenia efektywności nauki.
Rekomenduję tę grę nie tylko osobom uczącym języka polskiego, ale także rodzicom. To doskonały pomysł na wspólne spędzenie czasu, przy jednoczesnym wspomaganiu procesów edukacyjnych. To gra, która świetnie sprawdzi się zarówno na lekcji języka ojczystego, w czasie wolnym w szkolnej świetlicy czy bibliotece, jak i podczas rodzinnego wieczoru. To także ciekawy pomysł na wsparcie edukacji polonistycznej uczniów z doświadczeniem uchodźstwa podczas lekcji języka polskiego jako obcego.
Na koniec warto wspomnieć, że "Ekipa rzeczownika" to już druga gra z tej serii. Pierwsza dotyczy zagadnień matematycznych - nauki liczenia.
Kreatywny polonista
Agata Karolczyk-Kozyra
Materiał promocyjny
Wydawnictwo Nasza Księgarnia
Komentarze
Prześlij komentarz