Przejdź do głównej zawartości

Wielka rola małej kropki. Recenzja książki.

Dziś przychodzę do Was z pozycją, którą warto poznać i która mnie zachwyciła od pierwszych stron.


Historię małej Vasti i jej kropki znają już chyba wszyscy. Opowieść, której autorem jest kanadyjski pisarz i ilustrator Peter H. Reynolds, zapoczątkowała w 2008 roku Międzynarodowy Dzień Kropki, obchodzony 15 września w 196 krajach. Jego celem jest pobudzanie kreatywności i zachęcanie dzieci i młodzieży do tworzenia.
Swoistą kontynuacją historii Vasti jest kolejna książka Petera H. Reynoldsa "Zacznij od kropki", wydana przez wydawnictwo Mamania. To zestaw ćwiczeń z kreatywności, dzięki którym autor pokazuje jak dotrzeć do krainy wyobraźni i uważności.
Dzień Kropki, obchodzony na początku roku szkolnego, sprawia, że wielu nauczycieli jeszcze w wakacje szuka inspiracji na ciekawe działania. książka "Zacznij od kropki" z pewnością jest doskonałym źródłem pomysłów, zwłaszcza dla młodszych uczniów. Na ponad 150 stronach znajdują się ciekawe zadania, które można wykorzystać podczas zajęć rozwijających kreatywność lub uzdolnienia, zajęć z wychowawcą, na lekcjach języka polskiego i matematyki. Dzięki nim nauczyciel może rozwijać wiele kompetencji artystycznych u dzieci, wspierać umiejętność czytania ze zrozumieniem, uczyć rozpoznawania emocji, poszerzać zasób słownictwa, wprowadzać działania o charakterze interdyscyplinarnym.
Książka zachęca i motywuje do podejmowania działań twórczych, eksperymentowania, doświadczania, wyrażania siebie, ale uczy też odwagi, wychodzenia poza formę i refleksyjnego podejścia do popełnianych błędów.
To także wspaniała pozycja dla rodziców, którym zależy na rozwijaniu kreatywności swoich dzieci, uczeniu ich uważności i uwrażliwianiu ich na piękno świata. Dzięki tworzeniu kropek, linii, fal kształcona jest również mała motoryka, na rozwój której kładziemy nacisk już od najmłodszych lat.
Książka Petera H. Reynoldsa zachwyca ilością kolorów, ale przede wszystkim pomysłów możliwych do wykorzystania. Polecam ją zarówno nauczycielom, jak i rodzicom.
DAJCIE SIĘ PONIEŚĆ KROPCE...



Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto