Przejdź do głównej zawartości

WALIZKA, KIESZEŃ, KOSZ - po modyfikacji

Dziś usłyszałam, że chętnie korzystacie z pomysłów, które opisuję na blogu, jednak w ostatnim czasie nie ma ich zbyt wiele. Niestety to prawda... Wpływ mają na to dwie rzeczy - pełniona przeze mnie rola dyrektora szkoły oraz praca nad podręcznikami do języka polskiego dla klasy 7 i 8 "ZamieńMY słowo" WSiP. Efekty obu działań na bieżąco możecie śledzić w mediach społecznościowych. Wierzcie mi jednak, że brakuje mi dzielenia się nowymi pomysłami na blogu. To przecież dzięki niemu zaproponowano mi tworzenie podręcznika. Była to dla mnie niewątpliwa przygoda, o której nigdy nie marzyłam, a która stała się faktem. Odczuwam ogromną wdzięczność dla mojego zespołu, który stworzyłam razem z Agatą Sieńczak (Ster edukacyjny), Magdaleną Krajewską (Lekcje szyte na miarę) i Dorotą Kujawą-Weinke (Dorota Kujawa-Weinke - szkolenia, mentoring) za to, że razem stworzyłyśmy podręcznik nowoczesny, wyjątkowy, podobający się uczniom i nauczycielom.

Nawiązując jednak do tematu... Pomyślałam, że czas wrócić do tego, co lubię i co daje mi satysfakcję, dlatego dziś nowy, szybki pomysł - metoda zainspirowana kartami CEO z zakresu oceniania kształtującego. Jej nazwa to WALIZKA, KIESZEŃ, KOSZ.

Pomysł do wykorzystania podczas omawiania niemal każdej lektury. U mnie w ósmej klasie zagości na początek przy okazji omawiania "Quo vadis". Następnie w liceum przy "Przedwiośniu".

Kończąc omawianie lektury zapytam uczniów o następujące kwestie:

1. WALIZKA - zapakuj do walizki to, co...

* przyda się Markowi Winicjuszowi w przyszłości, gdy opuści już Rzym? Dlaczego Twoim zdaniem to jest ważne?

przyda się Cezaremu Baryce w przyszłości, gdy opuści już Baku? Dlaczego Twoim zdaniem to jest ważne?

2. KIESZEŃ - schowaj do kieszeni to, co...

* będzie potrzebne bohaterowi na bieżąco, w jego działaniach (np. podczas starania się o Ligię/ podczas pobytu w Nawłoci, w relacjach z kobietami)? 

* Dlaczego Twoim zdaniem to jest przydatne?

3. KOSZ - wyrzuć do kosza to, co...

* będzie nieważne dla Marka Winicjusza po wyjeździe z Rzymu? Dlaczego Twoim zdaniem to jest nieprzydatne?

będzie nieważne dla bohatera po wyjeździe z Baku, z Nawłoci? Dlaczego Twoim zdaniem to jest nieprzydatne?

Udzielając odpowiedzi na podane pytania, uczniowie muszą wykazać się znajomością lektury. Dodatkowo uczą się sztuki argumentowania, uzasadniania swojego stanowiska. W przypadku szkoły ponadpodstawowej, tego typu zadanie przygotowuje ucznia do pytania o własną perspektywę podczas ustnej części egzaminu maturalnego, dlatego warto ćwiczyć je jak najczęściej.

Jak Wam się podoba ten pomysł? Co byście w nim zmienili, jak go jeszcze zmodyfikowali? Podzielcie się swoimi refleksjami w komentarzach.

                                                                                               Agata Karolczyk-Kozyra

                                                                                                   Kreatywny polonista

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto