Obowiązki dyrektora szkoły oraz różne zobowiązania pochłonęły mnie w ostatnim półroczu do tego stopnia, że blog zszedł na dalszy plan. Nie jest jednak moim celem całkowite porzucenie go, ponieważ nadal zamierzam się dzielić swoimi pomysłami. Może nie wszystkie będą dotyczyły lekcji języka polskiego, za to różnych obszarów edukacji. Niemniej jednak ich celem każdorazowo będzie dążenie do zmiany w polskich szkołach. Dlatego dziś na warsztat biorę KOMPETENCJE KLUCZOWE. Czym tak naprawdę są i czy w ogóle polski system edukacyjny wymaga ich rozwijania.
Kompetencje kluczowe to połączenie wiedzy, umiejętności i postaw, które są niezbędne do samorealizacji i rozwoju osobistego, integracji społecznej oraz bycia aktywnym obywatelem. Szczególnie ważne są jednak w procesie zatrudniania. Są one skierowane do osób młodych w celu rozwijania umiejętności na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dorosłego życia oraz stanowią podstawę do dalszej nauki i życia zawodowego.
W grudniu 2006 roku Parlament Europejski oraz Rada Europy określiły osiem kompetencji kluczowych.
W 2020 roku podczas Światowego Forum Ekonomicznego określono najważniejsze umiejętności, posiadanie których ma być gwarancją zdobycia dobrej pracy do roku 2025.
Autorka infografiki: Joanna Gadomska, blog Biologia z Blondynką
Wszystkie wymienione powyżej kompetencje znajdują też odzwierciedlenie w aktualnie obowiązujących aktach prawnych. Szczególnie mam tu na myśli Preambułę Podstawy Programowej do liceum i technikum, która jasno określa cele kształcenia ogólnego i umiejętności zdobywane podczas kształcenia ogólnego. Wystarczy wspomnieć choćby kilka z nich:
Sytuacje dydaktyczne, które umożliwiają nabywanie kompetencji kluczowych to przede wszystkim:
- uczenie się przez działanie
- uczenie problemowe, eksperyment i doświadczenie
- projekt edukacyjny jako metoda integrująca wiedzę i ucząca współpracy
- ponadprzedmiotowość i interdyscyplinarność
- ocenianie jako strategia wspierająca rozwój ucznia i jego autonomię w procesie uczenia się
Pracując w szkole ponadpodstawowej wiem, jak ważne jest, żeby uczniowie byli świadomi tego, czego wkrótce będzie oczekiwał od nich rynek pracy, dlatego pomyślałam, że warto, by młodzież poznała najważniejsze kompetencje XXI wieku. W tym celu przygotowałam w Canvie etykiety, które przed rozpoczęciem roku szkolnego zostaną zalaminowane i umieszczone na drzwiach wszystkich szkolnych pracowni. W jaki celu? Po to, żeby uczniowie się z nimi zapoznali i utrwalali je w pamięci. Dzięki temu będą świadomi i łatwiej będzie im dokonywać wyboru własnej ścieżki kariery. Wiedząc, w czym są dobrzy mogą właściwie wykorzystać swój potencjał, a znając swoje słabości, mogą nad nimi pracować.
Moim sposobem na rozwijanie kompetencji społecznych natomiast jest wymiana tradycyjnych dwuosobowych stolików na stoły sześciokątne. Dzięki nim praca w grupach nie będzie już organizacyjnym wyzwaniem.
Kreatywny polonista
Agata Karolczyk-Kozyra
Komentarze
Prześlij komentarz