Nowa formuła egzaminu maturalnego nieustannie budzi wiele emocji. Niepokój towarzyszy jednak nie tylko uczniom, ale też nauczycielom. Spowodowane jest to ciągłym brakiem rzeczowych materiałów ćwiczeniowych, które moglibyśmy wykorzystywać w swojej pracy. Dodatkowo, tworząc swoje, jesteśmy pełni obaw, czy rzeczywiście robimy to właściwie. Myślę, jednak, że wszystkie ćwiczenia, nawet te tworzone po omacku, przyczyniają się do rzetelnego przygotowania uczniów do egzaminu.
Niniejszy post dotyczy jednej z trudniejszych części egzaminu maturalnego - Języka polskiego w użyciu. To zadanie, które zastąpiło dotychczasowy test czytania ze zrozumieniem. Różnic jest jednak sporo, od tematu począwszy. W formule matury od 2015 roku czytanie ze zrozumieniem opierało się z reguły na tekstach dotyczących języka, tzw. filologicznych. Obecnie tematyka tekstów będzie zupełnie inna, być może nawet bliższa uczniowi, ciekawsza dla niego - moda, kultura różnych krajów, muzyka - nie znaczy to jednak, że łatwiejsza.
Ta część egzaminu, mimo że składa się zaledwie z 6-9 zadań otwartych i zamkniętych, może sprawić uczniom sporo trudności, dlatego warto zwracać uwagę młodzieży na to, że zadania zamknięte to takie, w których zdający wybiera odpowiedź spośród podanych. Wśród nich znajdą się m.in.:
• zadania wyboru wielokrotnego
• zadania typu prawda-fałsz
• zadania na dobieranie.
Zadania otwarte natomiast to takie, w których zdający samodzielnie formułuje odpowiedź. Wśród nich znajdzie się takie, które będzie wymagać zredagowania krótkiego tekstu, czyli notatki syntetyzującej.
Przygotowując uczniów do tej części egzaminu można:
- zestawiać ze sobą teksty na ten sam temat
- nieustannie porównywać je i prosić uczniów o wskazywanie podobieństw i różnic
- zadawać pytania pojawiające się w Informatorze, np.:
* Jakie znaczenie dla rozumienia każdego z tekstów ma użycie słownictwa wartościującego w ich tytułach? Uzasadnij swoją odpowiedź.
* Czy w drugim tekście znajdujesz potwierdzenie sądu z tekstu pierwszego? Uzasadnij swoją odpowiedź.
* Czy można wzmocnić wypowiedź następującym cytatem... Odpowiedź uzasadnij.
* Jaki sens w kontekście całego akapitu ma ostatnie zdanie tekstu. Odpowiedź uzasadnij, uwzględniając treść tego zdania oraz zastosowaną w nim interpunkcję.
* Wypisz z tekstów po jednym ironicznym stwierdzeniu na temat... Wyjaśnij cel użycia ironii w każdym tekście.
* Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że obaj autorzy...
- stworzyć wraz z uczniami bazę poleceń, czasowników operacyjnych, takich jak: rozstrzygnij, uzasadnij, wypisz, zredaguj, sformułuj...
- wspólnie przygotować infografikę z radami dla piszących, na przykład tego typu
A jakie są Wasze pomysły na przygotowywanie uczniów do tej części egzaminu? Podzielcie się nimi w komentarzach. Wspólnie stwórzmy bazę, dzięki której jeszcze skuteczniej będziemy pracować z naszymi uczniami.
Agata Karolczyk-Kozyra
Kreatywny polonista
Dzieki
OdpowiedzUsuńMatura examin