Przejdź do głównej zawartości

Klocki LEGO na języku polskim w liceum? Oczywiście!

LEGO LOGOS (ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ) to metoda, której autorem jest dr Jarosław Marek Spychała, filozof i założyciel Akademii Filozoficznej w Warszawie. Odnosi się ona przede wszystkim do filozofii, jednak z powodzeniem można wykorzystać ją także na lekcjach języka polskiego. Zrobiłam to przy okazji omawiania "Króla Edypa" w klasie pierwszej.

Lekcję zaplanowałam w szkolnej auli. Chcąc wprowadzić element zaskoczenia, niespodzianki i oczekiwania na ciekawą lekcję, dzień wcześniej poprosiłam uczniów, by następnego dnia ubrali się wygodnie (aby nic nie krępowało im ruchów) oraz przynieśli karimaty. Pojawiły się pytania typu: "co będziemy robić?", jednak nie powiedziałam nic więcej.
Następnego dnia wkroczyłam do szkoły z tajemniczą pufą, która po brzegi była wypełniona klockami LEGO. Zamkniętą postawiłam na środku auli. 
Podzieliłam uczniów na czteroosobowe grupy. Wybrałam liderów, którzy sami dobrali sobie zespoły. Poprosiłam, by usiedli na karimatach w rożnych miejscach sali oraz otworzyli tekst tragedii Sofoklesa. Na warsztat wybrałam Parodos, czyli wejściową pieśń chóru. Głośno odczytałam wybrany fragment utworu i poprosiłam, by uczniowie zrobili to ponownie po cichu. Słowa niezrozumiałe uczniowie wyszukiwali w słownikach.

Kolejnym etapem była praca z klockami LEGO. Otworzyłam tajemniczą pufę. Oczom uczniów ukazał się niespodziewany widok. Wytłumaczyłam na czym polega zadanie. Pracując w małych zespołach, młodzież za pomocą klocków przedstawiała przeczytane treści. W ten sposób dokonywała wizualizacji tekstu, jednocześnie wykazując się jego znajomością i zrozumieniem. Czas poświęcony na tę część to jedna lekcja.

Po twórczej pracy z tekstem i klockami LEGO nadszedł czas na dyskusję. Jej poświęcona jest kolejna godzina lekcyjna. Uczniowie omawiają kolejne budowle, zwracając uwagę na to co zostało w nich przedstawione. Istotne jest, by prace były omawiane początkowo przez grupy, które nie uczestniczyły w ich tworzeniu. Zadaniem uczniów jest odszukać w wizualizacjach to, co z tekstu uwzględnili ich autorzy. Na koniec twórcy włączają się do dyskusji i konfrontują swoją koncepcję z wypowiedziami kolegów.



Metoda ma wiele zalet i z pewnością  sprawdza się na lekcjach języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Za jej pomocą realizujemy następujące cele zawarte w podstawie programowej z języka polskiego do szkół ponadpodstawowych:
1) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami
2) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej
 3) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo- -twórczymi; 
4) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie; 

W zakresie umiejętności zawartych w podstawie programowej, pracując metodą LEGO LOGOS kształcimy:
1) kreatywne i abstrakcyjne myślenie – obejmujące: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobrażanie sobie, sądzenie, rozwiązywanie problemów, twórczość; 
2) czytanie ze zrozumieniem – umiejętność łącząca zarówno rozumienie sensów, jak i znaczeń symbolicznych wypowiedzi;
3) umiejętność komunikowania się; 
4) kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;
5) umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł; 
6) umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.

Jak widać zatem dzięki zastosowaniu tej metody nie tylko budujemy pozytywną atmosferę podczas lekcji, ale przede wszystkim kształcimy wiele umiejętności zgodnych z podstawą programową. Jestem pewna, że wiele razy jeszcze będę pracować na swoich lekcjach  w ten sposób.

Czy Wy także pracujecie w ten sposób? A może uważacie, że metoda zupełnie nie nadaje się do liceum? Jakie są Wasze refleksje na ten temat? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                                            Kreatywny polonista
                                                                                        Agata Karolczyk-Kozyra

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto