Przejdź do głównej zawartości

PIERWSZA LEKCJA PO FERIACH, czas start!

Ferie zimowe w naszym kraju to ciekawe zjawisko - jedni mają już niemal połowę za sobą, drudzy jeszcze nawet o nich nie myślą. Niestety w tym roku zaliczam się do grupy pierwszej, dlatego już powoli myślę o tym, jak rozpocząć nowy semestr. Mam nadzieję, że pomysł, który przyszedł mi do głowy, Was również zainspiruje do działania.


Tradycyjnie już na pierwszej lekcji wykorzystam moje pudełko z niespodzianką. Uczniowie bardzo lubią, gdy przychodzę z nim na lekcje, ponieważ wiedzą, że czeka na nich wtedy coś ciekawego. Większość z nas lubi otrzymywać drobne upominki, a zwłaszcza takie, które nas motywują, dlatego do pudełka włożę karteczki motywacyjne na nowy semestr i poproszę uczniów, by wylosowali życzenia dla siebie. Pojawią się na nich krótkie hasła, sentencje, a także życzenia powodzenia w rozpoczynającym się półroczu. Poniżej gotowy spis z moimi ulubionymi propozycjami haseł motywacyjnych. Nic tylko drukować i działać :)

To Twoja nowa szansa!
Uwierz w siebie!

Dasz radę!

Walcz do końca!
Nowy semestr, nowe możliwości!
To będzie dobry semestr!
Niech moc będzie z Tobą!
Twój mózg lubi rzeczy niezwykłe – wykorzystaj to!
Żeby mieć dobry pomysł, trzeba mieć wiele pomysłów!
Świat jest pełen inspiracji i kreatywnych pomysłów, ale zawsze znajdzie się miejsce na nowe, TWOJE!
Nie idź tam, gdzie może prowadzić ścieżka. Zamiast tego idź tam, gdzie nie ma ścieżki i zostaw za sobą ślad!
Jeśli możesz poszczycić się wytrwałością, dasz sobie radę bez wielu innych zalet!
Nie bój się dużego kroku!
Życie jest przygodą dla odważnych! Nie bój się!
Jeśli masz marzenie, daj mu zaistnieć!
Cokolwiek umysł jest w stanie sobie wyobrazić jest to w stanie osiągnąć!
Nie bój się porażki! Niech zmotywuje Cię ona do działania!
Nigdy nie rezygnuj z osiągnięcia celu tylko dlatego, że jego osiągnięcie wymaga czasu!
Jeśli jesteś wystarczająco szalony, by myśleć, że możesz zmienić świat, jesteś tym, który go zmienia!
Dzisiaj jest właściwy dzień, aby zacząć wszystko od nowa i żyć w pełni!
Potykając się, można zajść daleko, nie wolno tylko upaść i nie podnieść się!
Pamiętaj, nie jest hańbą upaść, ale długo leżeć!
Poczucie humoru dobrze amortyzuje życiowe wstrząsy!
Poddający się – nigdy nie wygrywa, a wygrywający – nigdy się nie poddaje!
Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał!
Jeśli masz cierpliwość, będziesz miał, co zechcesz!
Byle do przodu!
Kiedy poczujesz, że chcesz coś zrobić, rób to od razu, teraz! 
Padłeś? Powstań, popraw koronę i działaj dalej!
Bądź bohaterem swojego życia! To wielki akt odwagi!
Patrz na siebie, jak na osobę, którą chcesz się stać, a nie na taką, jaką jesteś dziś!
Edukacja to nie uczenie się faktów, a przyzwyczajanie umysłu do myślenia!
Powstrzymuje Cię nie to kim jesteś, a to kim myślisz, że nie jesteś! Dasz radę!
Określ swój cel i go realizuj! To czy stanie się faktem zależy tylko od Ciebie!
Nic nie zmienia się samo! To Ty musisz dokonać zmian i uwierzyć w swój sukces!
Wszystkie Twoje marzenia mogą się spełnić, jeśli masz odwagę do nich dążyć!

Gdy pudełko z niespodzianką będzie już puste, rozdam uczniom "Karty życzeń". Wykorzystując metodę myślografii, przygotowałam trzy wzory kart, które posłużą nam do zorganizowania "Koncertu życzeń". Przedstawiając informacje na temat tego, co mamy w planie pracy w drugim semestrze, poproszę uczniów, by każdy na swojej karcie zapisał jedno życzenie dotyczące naszego planu. Może ono dotyczyć zakresu konkretnej umiejętności lub metody pracy, którą dany uczeń chętnie pracuje. W klasie maturalnej oraz w trzeciej klasie gimnazjum życzenie będzie mogło dotyczyć także powtórnego wyjaśnienia trudnego zagadnienia. Na koniec wszystkie "Karty życzeń" trafią do pudełka z niespodzianką. Będziemy je kolejno losować i odczytywać propozycje uczniów.  


Praca tego typu będzie miała wiele korzyści - zarówno dla uczniów, jak i dla mnie. Dzięki niej bowiem określę oczekiwania uczniów wobec moich lekcji, będzie to zatem rodzaj ewaluacji dotychczasowej pracy, pokazujący z jednej strony co należy uzupełnić, poprawić, a z drugiej jakimi metodami nadal warto pracować. Uczniowie natomiast z pewnością poczują się dowartościowani i zmotywowani, ponieważ będą mieć świadomość, że ich głos jest ważny i brany pod uwagę.




Chcąc motywować uczniów do nauki, warto pamiętać, że "Dobry nauczyciel powinien być SOJUSZNIKIEM, ale też powinien mieć trochę z postawy MISTRZA i NADZORCY".

A jakie są Wasze pomysły na pierwsze zajęcia po feriach? Podzielcie się nimi w komentarzach.

                                                                               Agata Karolczyk-Kozyra

























Komentarze

  1. Super pomysł, moje dzieci są dopiero w 5 klasie, ale napewno im się to spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Znakomity pomysł!
    Brawo za kreatywność i otwarty umysł.
    I ten pomysł na feedback. Genialne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałabym mieć taką nauczycielkę polskiego jak Pani :) Widać, że wkłada Pani dużo serca i wysiłku w swoją pracę oraz, że zależy Pani na uczniach. To bardzo miłe :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

11 listopada - scenariusz uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości "Nie ma sprawy ważniejszej niż Polska"

Rocznica odzyskania niepodległości to jedno z najważniejszych świąt w kalendarzu szkolnym, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne i uczy szacunku do historii ojczystej. Wpisuje się zatem nie tylko w rozwijanie kompetencji kluczowych, ale przede wszystkim w realizację założeń polityki oświatowej państwa. O różnych pomysłach na świętowanie Dnia Niepodległości pisałam już tutaj , tutaj i jeszcze tutaj . Na podanych stronach znajdziecie nie tylko opisy uroczystości szkolnych, ale też gotowe pomysły na lekcje otwarte i pokazowe, gry edukacyjne i wieczory filmowe. W mojej szkole niemalże od piętnastu lat z okazji Narodowego Święta Niepodległości odbywa się uroczysta akademia o randze powiatowej, w której uczestniczą władze powiatowe i miejskie oraz społeczność szkolna. Przygotowanie co roku nowego scenariusza, utrzymującego wysoki poziom, to trudne wyzwanie, dlatego zawsze pod uwagę fakt, by był on przygotowany tak, aby młodzież licealna  zainteresowała się tym, co dzieje się na s

PIERWSZA LEKCJA, czas start!

Nowy rok szkolny zbliża się wielkimi krokami, dlatego warto zastanowić się nad pierwszą lekcją i to właśnie jej poświęcony jest dzisiejszy wpis. Wielu polonistów, zwłaszcza tych, którzy zaczynają pracę w szkole, zastanawia się jak zacząć, by było ciekawie, inaczej niż zwykle, by zrobić dobre wrażenie na uczniach, z którymi zaczyna się pracę. To już nie te czas, kiedy to nauczyciel, wchodząc do klasy, budził strach i swoją osobą sprawiał, że natychmiast robiło się cicho. Ci, którzy robią tak nadal, z pewnością nie będą się cieszyć autorytetem wśród młodych ludzi. Dziś nauczyciel musi być kreatywny, to tutor [1] lub coach [2] , a może nawet tutor i coach jednocześnie, dlatego już od pierwszych zajęć musi jasno określić cele współpracy z uczniami. Nie od dziś wiadomo, że pierwsza lekcja z reguły poświęcona jest zaprezentowaniu przedmiotowego systemu oceniania oraz zapoznaniu z kanonem lektur na dany rok szkolny. Można ją jednak urozmaicić na kilka sposobów. Otrzymując nową klasę

JAK PRACOWAĆ METODĄ STACJI ZADANIOWYCH na lekcjach języka polskiego?

Cieszę się, że zaglądacie na mojego bloga i szukacie tu inspiracji. Dziś pomysł uniwersalny, który można wykorzystać na każdym poziomie edukacyjnym. Metodę tę poznałam dzięki nauczycielom języka polskiego, którzy udzielają się w grupach dla polonistów  na Facebooku. Stacje zadaniowe, bo o nich mowa, to jedna z ciekawszych metod aktywizujących, która polega na zmienności zadań, sposobu ich wykonania oraz na dosłownej zmianie miejsca pracy. Uczniowie pracują na przygotowanych wcześniej stanowiskach, zawierających zadania z określonej partii materiału. Podczas lekcji nauczyciel jest wyłącznie obserwatorem. metoda ta zachwyciła mnie do tego stopnia, że często wykorzystuję ją podczas zajęć. Pracuję nią chętnie, ponieważ widzę, że uczniom również się podoba. Stacje zadaniowe często pomagają utrwalić i usystematyzować nam wiedzę na temat omawianych lektur. Jak przygotować się zatem do pracy metodą stacji zadaniowych? Oto kilka praktycznych wskazówek: 1. Należy odpowiednio przygoto